Zapošljavanje u školama u HNK: Nastavnik matematike dobio test poezije, kandidate pitaju koje godine je škola izgrađena

Septembar 21, 2017 0

Iako je nova školska godina u Hercegovačko-neretvanskom kantonu počela 4. septembra, konkursi za prijem nastavnika još nisu objavljeni. Dok se čeka već uveliko zakašnjelo raspisivanje konkursa, direktori škola na slobodne pozicije mogu da po svom nahođenju postave koga god žele, čime se otvara put za mnoge vrste malverzacija, zapošljavanje rodbine, podobnih umjesto sposobnih kandidata i slično.

Zapošljavanje u školama u HNK: Nastavnik matematike dobio test poezije, kandidate pitaju koje godine je škola izgrađena

Što je najgore, oni za sve te radnje imaju uporište u zakonu, te žalbe kandidata koji zbog toga ne mogu da se zaposle nemaju nikakve koristi.

- Konkursi još nisu objavljeni i ja mislim da neće još zadugo. Sa konkursima se kasni jer smo imali problem zbrinjavanja tehničkog viška gdje smo posljednja tri dana pred početak školske godine rasporedili 63 čovjeka na program koji se izvodi na hrvatskom jeziku, a 42 čovjeka na bosanskom jeziku. To nam je bio prioritet tako da smo sve uradili da ni jedan nastavnik ne ostane bez ijednoga sata.  Sve ostalo viška sati u nastavi smo uputili prema direktorima da traže saglasnost od resornog ministarstva za raspisivanje konkursa. Međutim, pošto je to kasno rađeno, direktori su do objave konkursa morali uvesti u proces rada neke nastavnike. To je po zakonu da ti nastavnici budu angažovani na dva mjeseca, tako da 60 dana neće biti raspisivanja konkursa – kaže za Faktor predsjednik Sindikata učitelja u HNK Slavko Lauš.

Međutim i kada se objavi konkurs, on vjerovatno neće imati nikakve svrhe jer će se, prema Lauševim riječima, u radnom odnosu zadržati oni koji već rade u školama.

Neravnopravan konkurs

- Obično se onda kaže da su za tih 60 dana djeca već navikla na tog nastavnika i da ne bi trebalo da se on mijenja. Već se zna da će 99 posto ostati oni koji su u nastavnom procesu i onda je to neravnopravan konkurs. Čemu se onda imaju nadati ljudi koji će konkurisati – pita se Lauš.

Prema njegovim riječima, trenutni zakon omogućava i malverzacije kada se raspiše konkurs, zbog toga što umjesto da na području HNK postoji jedinstven pravilnik, svaka škola ima svoj pravilnik po kojem vrši zapošljavanje nastavnog osoblja. Tako neke škole u odnosu na radni staž, vrijeme provedeno na birou i neke druge kriterije prednost daju intervjuu sa kandidatom gdje se on subjektivno ocjenjuje.

- Pravilnici su svugdje različiti, tako da intervju nosi od 20 do 70 bodova u različitim školama. Gdje intervju nosi više bodova, tu se mogu praviti manipulacije, jer se nekome da 70 bodova a sve ostalo (kada je završio školu, koje ocjene je imao, koliko ima iskustva), sve to pada u vodu, jer dobija maksimum bodova na intervjuu, a drugoj osobi se da naprimjer samo 20. Tih 50 bodova je ogromna razlika. Ti pravilnici koji su važeći nisu dobri, ali su tu školski odbori sebe zaštitili, jer se ne krši zakon – ističe Lauš.

Iako pojedini intervjui zaista protiču regularno, ocjenjujući i vrijednujući sposobnost i kvalitet kandidata, na nekim razgovorima se očigledno nekima direktno namješta posao dajući veći, odnosno manji broj bodova.

- U jednoj školi je na intervjuu čak bilo pitanje koje godine je škola napravljena. Koga briga kad je škola napravljena?! Ja ne znam kad sam kuću u kojoj živim napravio, a ne kada je neka škola napravljena i zašto bi to bilo bitno. Bilo je i pitanje ko je bio prvi učitelj u toj školi? Kome je to bitno, je l' to bitno za nastavu, za djecu? Ma dajte molim vas! Naravno da je samo jedna osoba znala odgovore na ta pitanja, ona koja je i trebala dobiti posao – tvrdi Lauš.

Na konkursima za prijem radnika u nekim školama se kandidatima daju i pismeni testovi, što zakonom nije predviđeno.

- Mi smo tu reagirali i uputili svim školama da se to više ne smije raditi, jer je to ponižavanje naših kolega koje se bore za posao. Npr. profesoru matematike date pismeni rad iz poezije ili proze ili slično... Dosta je tih normi i kriterija koji nisu bitni, a sve u službi da se primi neko koga treba primiti – ističe predsjednik Sindikata.

Čeka se donošenje novog zakona i pravilnika

Zbog toga Sindikat ukazuje na probleme, vrši pritisak, a Lauš se nada da će se do kraja donijeti novi zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju i da će se uputiti novi jedinstveni pravilnik u kojem neće prevladati intervju pri prijemu radnika, što će promijeniti stvari na bolje. 

I iz građanske inicijative Transparentno iz Mostara već duže vrijeme ukazuju da način zapošljavanja u ovom kantonu često nije transparentan i objektivan te od Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK traže da se što prije usvoji novi zakon i novi pravilnik o zapošljavanju koji će važiti za sve škole u ovome kantonu.

- Kako bismo otklonili sumnje u manipulacije pri zapošljavanju, u ovom trenutku naš glavni je cilj donošenje kvalitetnog, objektivnog i jedinstvenog pravilnika na kantonalnom nivou, koji bi balansirao sve reference, s tim da se utjecaj subjektivnosti Natječajnog povjerenstva pri intervjuu za posao smanji na minimum. Poslije toga, naš cilj je da osiguramo što veću transparentnost pri zapošljavanju, dok novi pravilnik ugleda svjetlo dana – kazao je Željko Prskalo, profesor Hrvatskog jezika i član građanske inicijative Transparentno, dodajući da su pomaci kada je u pitanju rješavanje ove problematike spori, ali vidljivi.

Odgovor na pitanje kada se moče očekivati novi pravilnik koji će unijeti objektivnost i jednakost u izbor nastavnog osoblja u svim školama u HNK zatražili smo i od resornog ministra Rašida Hadžovića, ali ga nismo dobili jer je ministar na putu.

Izvor: Faktor.ba

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove CCI. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. CCI zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Prijavi se na newsletter